Kadınların Dövülmesi Nisa 34

"..Serkeşlik etmelerinden endişe ettiğiniz kadınlara gelince; önce kendilerine nasihat edin, sonra yataklarında yalnız bırakın, yine dinlemezlerse dövün(?) İtaat ettikleri halde onları incitmek için bahane aramayın."4:34

Dövün diye ifade edilen  ve çevrilen kelimenin  arapça karşılığı şöyledir;(V)Adrib

Kur'an da(V)Adrib ifadesi geçen  başka bir ayet aradığımızda;
"Mûsâ’ya, “Kullarımı  geceleyin yürütüp çıkar. Yakalanmaktan korkmaksızın, endişe etmeksizin onlara denizde kuru bir yol (BÖYLECE DENİZİ AYIR)” diye vahyettik."20:77

Bu kelime dilimizde hangi anlamlara geliyor bakalım;
(V)adrıb;darb,vurmak,dövmek,acıtmak,sıkıntıya sevketmek,zorluk çıkartmak,hamle,harekete geçirmek,aksiyon..
Tüm bu fiiller yapılan şeye korku ve hüzün saçar.istenmeyen yerden geri çeker.Ayet bu ikisini içine alacak bir fiili uygulamaktan bahsetmekte.

(V)Adrib4:34  Dövün
(F)Adrib20:77 (yol)aç (BÖYLECE DENİZİ AYIR)
 Taha suresinde denizi açarak ayırmaktan bahsetmektedir.Öte yandan "dövmek" karşı tarafta üzüntüye ve korkuya neden olur.Aynı şekilde "boşanma ile  tehdit etmek" de karşı tarafta üzüntüye ve ciddi korkuya sebep olur. Terketme,ayrılma iddiası çok ciddi  bir tehdittir.Ayrılma tehdidi karşı tarafa çeki düzen verir.
(V)Adrip: Karşı tarafa,karşıya üzüntü ve korku verecek eylem olarak anlaşılmaldır.Karşı tarafa korku verdiğinizde geri çekilir ve mutluluğa yol verir.Aynen suların çekilipte musaya yol (açtığı) verdiği gibi.
 Fiilin amacını sorgularsak kelimeleri daha iyi anlarız.Taha suresinde yer alan şekli ile aldığımızda "dövmek" ifadesi yerine  serkeşlik yapan eşi (karşı tarafı) yola getirecek,geri adım attıracak   eylem (HAREKET,DAVRANIŞ,AKSİYON) olarak görrüz.
Dövmek Kur'an'ın merhamet çizgisine ve merhamet davetine aykırıdır.Hayvanları bile ne sebeple olursa olsun dövmemek gerekirken insan'ın hayat arkadaşını dövmesi Kurân'ın tarzına uygun değildir. Serkeşlik ile işaret edilen şey zina gibi ağır şeyler değil,söz tutmama,asilik ve baş kaldırı manasındadır.
Bu açıdan;
"O, mutlak galip ve engin merhamet sahibidir.26:68

Okuduğunuz gibi sadece merhamet değil engin bir merhamet sahibidir..(Kur'an: defalarca engin merhametten bahsetmektedir)
Başka bir ayet;
 "Muhammed Allah'ın elçisidir. Beraberinde bulunanlar da kafirlere karşı çetin, kendi aralarında merhametlidirler. Onları rükuya varırken, secde ederken görürsün. Allah'tan lütuf ve rıza isterler."48:29
Merhamet kelimesi ile insan'a karşı zorbalık diye tarif edilen "dövmek" bir araya gelmemektedir. Bu yüzden  Taha suresi 77. ayette yer aldığı şekli ile okumalıyız.
Çünkü "dövmek" falaka,yumruk,kavga gibi şeyler ortaçağımızın popüler ve gözde ifadeleridir. Kadın zaten yeni,yeni bilgi ve ilim elde etme hüviyeti kazandı. Düne kadar "kan içmeyin" ayetini,başka birinden kan almayın  olarak okuyan ve fetva veren din admalarımız (!) vardı.
Rabbim hata yapmaktan,yanlış hüküm vermekten sana sığınıyoruz.Senden lutuf ve rıza istiyoruz.Hatamız,gafletimiz ve yanlışımız varsa bizi bağışla.
Saygı ve Sevgi ile
Adem Korkmaz

 


 

Arapça Nisa 34:

 

الرِّجَالُ قَوَّامُونَ عَلَى النِّسَاء بِمَا فَضَّلَ اللّهُ بَعْضَهُمْ عَلَى بَعْضٍ وَبِمَا أَنفَقُواْ مِنْ أَمْوَالِهِمْ فَالصَّالِحَاتُ قَانِتَاتٌ حَافِظَاتٌ لِّلْغَيْبِ بِمَا حَفِظَ اللّهُ وَاللاَّتِي تَخَافُونَ نُشُوزَهُنَّ فَعِظُوهُنَّ وَاهْجُرُوهُنَّ فِي الْمَضَاجِعِ وَاضْرِبُوهُنَّ فَإِنْ أَطَعْنَكُمْ فَلاَ تَبْغُواْ عَلَيْهِنَّ سَبِيلاً إِنَّ اللّهَ كَانَ عَلِيًّا كَبِيرًا

Er ricâlu kavvâmûne alân nisâi bi mâ faddalallâhu ba’dahum alâ ba’dın ve bi mâ enfekû min emvâlihim. Fes sâlihâtu kânitâtun hâfizâtun lil gaybi bi mâ hafizallâh. Vellâtî tehâfûne nuşûzehunne fe ızûhunne vahcurûhunn fîl medâcıı vadrıbûhunne, fe in ata’nekum fe lâ tebgû aleyhinne sebîlâ(sebîlen). İnnallâhe kâne aliyyen kebîrâ.


 

Taha 77

وَلَقَدْ أَوْحَيْنَا إِلَى مُوسَى أَنْ أَسْرِ بِعِبَادِي فَاضْرِبْ لَهُمْ طَرِيقًا فِي الْبَحْرِ يَبَسًا لَّا تَخَافُ دَرَكًا وَلَا تَخْشَى

Ve lekad evhaynâ ilâ mûsâ en esri bi ibâdî fadrib lehum tarîkan fîl bahri yebesâ, lâ tehâfu dereken ve lâ tahşâ.